среда, 16. март 2016.

Orhideje


Su moje omiljeno sobno cveće i ni sama ne znam kako, ali u našoj kući im je mnogo dobro i svaki put nas nagrade sa predivnim cvetovima, koji po nekad traju i više od godinu dana..ali se vrlo često desi, da dobijem orhideju i da mi ne traje dugo...


Možda ćete pomsliti da je bacim...ne, ostavim je da stoji i nekad se desi da prođe mnogo vremena, čak i nekoliko godina da mi ne cvetaju, i pored toga ih redovno zalivam i tuširam listove, kao i da imaju cvetove.
Do sada ih imam 32 i nadam se da mi više niko ne donese orhideje, jer na kraju neću znati gde sa njima..

Orhideja falenopsis je sobna biljka, koju obično kupujemo kad je u punom cvatu, ja, kad ih kupujem obično gledam da su joj gornji cvetovi još uvek u pupoljcima, listovi zdravi i uvek pogledam  da li ima dovoljno drvenog čipsa u saksiji. Po donošenju kući, zalijem je i operem joj listove i sa mekom krpo ih obrišem i ostavim je tamo gde sam joj namenila mesto.
Moje orhideja stoje pored velikih prozora, jedni su mi na istočnoj strani kuće a drugi je sa zapadne strane. Sa istočne strane kuće držim sve orhideje koje su mi već procvetale i koje se " odmaraju " a sa zapadne strane su one, koje su u cvatu. Na prozorima nemamo zavese ( odavno sam ih skinula, jer hoću da vidim šta je napolje ) ali imamo vertikalne roletne ( ne znam kako se kaže na srpskom blinds ) koje svakog jutra otvorimo po celoj kući na svim prozorima a uveče ih zatvaramo. Tamo gde su mi orhideje koje cvetaju, kad se sunce premesti na tu stranu, poluzatvorimo roletne da ih to jako sunce ne prži.


Moje orhideje imaju cvetove i po više od godinu dana, ali obično im cvetovi traju oko 6 meseci,  i miruju  šest meseci. Neki tvrde da im orhideje cvetaju svakih 3 meseca, možda, ako imaju neke drugačije uslove.
Evo nekih od uslova koji će vam pomoći oko cvetanja orhideja:
1.Stvorite orhideji temperaturnu razliku: stavite saksiju preko noći na prohladno mesto (do 15 stepeni)
Mi preko dana držimo temperaturu u kući oko 20°C jer ne volimo da nam je toplo a preko noći smanjujemo temperaturu na 16°C i to orhidejama baš odgovara.
2.Smanjiti količinu azota u prihrani. Fosfor treba da ima prednost, jer u stvari, on stimuliše cvetanje.
Ja moje orhideje ne prehranjujem, ali zato kad blanširam spanać ili koprive, obavezno tu vodu, u kojoj sam blanširala spanać ili koprive ostavim da se dobro ohladi i kad je sledeće zalivanje, a zalivam ih samo jednom nedeljno,zalijem sa tom vodom. Držim saksiju iznad te posude i nalivam sa tom vodom preko njenih korena, sačekam da se dobro ocede i vratim ih nazad u ukrasnu saksiju u kojoj stoje. Ako nemam tu vodu, onda ih zalivam sa hladnom vodom, direktno iz česme, ocedim ih i vratim u ukrasnu saksiju i vratim ih nazad na isto mesto gde su i stajale.
3.Vlažite vazduh oko biljke.
Ovo baš nije lako uraditi, ali mi imamo ugrađeno u kući mašinu da nam vazduh bude uvek dovoljno vlažan, jer zimi je vazduh dosta suv u kući, zbog grejanja.
4.Premestite saksiju sa orhidejom na 5 dana na tamno mesto. Kroz tri nedelje orhideja treba da pusti pupoljke. Ovaj način je pogodan samo za odrasle i zdrave biljke.
Ja ovaj način ne primenjujem jer ne bih znala gde da je stavim da bude u mraku, ali ću pokušati, imam jedan deo u donjem delu kuće,gde bih mogla da probam da li ovaj način radi.


Ako primetite da kod nerascvetale orhideje aktivno rastu korenje ili listovi, znači da ima odgovarajući način razvoja. Dok se ovaj period ne završi, biljka neće procvetati. Budite strpljivi. Ja imam njih nekoliko koje mi nisu cvetale godinama i na jednoj od njih najzad imam pupoljke a ta orhideja ima sigurno desetak godina i to je prva orhideja koju sam dobila od mog sina.


Vrlo je važno obezbediti im dovoljno svetlosti i vlage ali ih ne smete preterano zalivati, jer ne vole preteranu vlagu.
Pojedine vrste, umesto da ih zalivate vodom treba stavljati na njih 2 do 3 kockice leda.


Na ovoj slici možete da vidite te vertikalne roletne, koje ja poluzatvaram kad je jako sunce.


Čula sam da sobne biljke bolje cvetaju ako na 1 litar vode sobne temperature dodate 1 kašiku ricinisuvog ulja, dobro izmućkate i sa tako izmućkanom vodom zalivate sobne biljke, na taj način ćete imati lepše i veće cvetove. Ja ovu metodu ne praktikujem jer ne znam ni da li ovde ima ricinusovo ulje ( verovatno ga ima ) i kažu da cveće zalivati sa tom vodom odmah po mućkanju, dok se ulje ne podigne, u protivnom možete da izgorite koren biljke. Ako biljka cveta jednom godišnje, dovoljna joj je jedna prehrana na ovaj način a ako biljka cveta stalno, ovaj način prehrane dovoljan joj je jednom mesečno.



Želim vam mnogo sreće u gajenju vaših orhideja.

2 коментара:

  1. danas sa Zokom kuvamo orhideje ... ulepšali ste mi Zoko dan i slatko me nasmejali ... prelep je i ovaj post ... sve je to deo Vas ... i ja sam pre neko veče htela da napravim ovako nešto vezano za afričke ljubičice ;))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti, draga moja Biljana i da znaš da bi trebala da napišeš sve što znaš o afričkim ljubičicama...

      Избриши